De grootste veranderingen in de sneakermarkt ten opzichte van tien jaar geleden. – Quinty Spruit Bleeker MV314

Bijna iedereen heeft ze wel in de kast liggen: sneakers. Wat veel mensen niet weten is dat er een totaal nieuwe markt is rondom sneakers. Zo is er een grote komst van resellers en vliegen de sneaker samenwerkingen je om de oren. Quinty Spruit Bleeker doet onderzoek naar deze markt en spreekt hierbij onder andere met Syb Kuitems in een podcast over zijn passie voor sneakers en de nieuwste ontwikkelingen in de markt. 

 

PODCAST: 

QUINTY SPRUIT BLEEKER – MV314B

Tegenwoordig zijn sneakers niet meer weg te denken uit de fashion scene. De eerste sneaker is in 1865 uitgebracht door Converse en sindsdien zijn er verschillende merken opgericht. De sneakers werden gebruikt als sportschoenen, maar zijn door de jaren heen veranderd in luxeproducten. Er is een totaal nieuwe markt ontstaan, maar hoe zit dat nou precies?

Sneakers zijn er in alle kleuren, vormen en maten. Dit leidt bij veel mensen tot een liefde en passie voor een schoen. Het kopen van twee paar schoenen per jaar is vrij normaal, maar voor sommigen zijn dit inmiddels 20 paar geworden. Onderzoekers in Nederland hebben gekeken naar de sneakermarkt om te kijken wat de grootste veranderingen zijn ten opzichte van tien jaar geleden. 193 sneakerverzamelaars deden mee aan dit onderzoek en deelden hun meningen over de grootste veranderingen.

Tegenwoordig zijn sneakers populair als zij exclusief zijn. Dit houdt in dat er meer vraag is naar, dan aanbod van een sneaker. Door de exclusiviteit is er door de jaren heen een markt ontwikkeld rondom het doorverkopen van sneakers. Mensen kopen dan de schoenen in voor de retail inkoopprijs, maar verkopen deze met een hoge winstmarge. Onder de sneakerverzamelaars wordt dit echter niet gewaardeerd. 131 respondenten gaven aan dat zij sneakers kopen om daadwerkelijk te dragen, maar toch blijkt uit onderzoek dat 77,7% van deze verzamelaars ook sneakers doorverkopen en  dus eigenlijk actief meedoen aan de resellmarkt.

Schrik trouwens niet! Het is niet dat élke schoen exclusief en ontoegankelijk is voor het publiek. Sneakers zijn er namelijk voor iedereen, maar er worden uiteraard ook specialere paren gemaakt. Zo worden er bij het maken van een sneaker ook samenwerkingen aangegaan met artiesten, sporters en streetwear merken. Zo heeft Nike samenwerkingen met basketballer Michael Jordan en streetwear merk Off-White, terwijl Adidas een gehele sneakercollectie heeft met rapper Kanye West. Uit onderzoek is echter gebleken dat dit voor de échte verzamelaars niet uitmaakt. 77,7% van de respondenten gaf aan dat de look en kleuren combinatie het belangrijkste is van een sneaker ongeacht welk merk eraan verbonden zit.

Door de hoge vraag naar deze sneakers en het lage aanbod grijpen veel mensen mis. Het is voor hen niet mogelijk om dat ene paar te bemachtigen en moeten dus óf de hoofdprijs betalen óf de schoen uit hun hoofd zetten. Toch is er een derde optie, namelijk nagemaakte schoenen kopen. Door de exclusiviteit rondom de schoenen is de vraag naar fake sneakers gestegen. Dit schiet echter bij 84% van de verzamelaars in het verkeerde keelgat, omdat oplichters en nepexemplaren gevaarlijk zijn voor de echte liefhebbers. Oplichters zullen namelijk de nepschoenen verkopen alsof het échte zijn, waardoor sneakerverzamelaars opgelicht kunnen worden voor héél veel geld. Respondent Hans: “Ik ben onlangs bijna opgelicht door een reseller. Met echte foto’s gaf hij mij het beeld dat de schoenen echt waren. Bij het bekijken van de schoenen kwam ik er echter achter dat ze nep waren en was ik bijna 1800 euro kwijt geraakt”.

Aan de respondenten is gevraagd wat ze nou van al deze veranderingen vinden. Zo gaf 41,5% aan dat zij de liefde voor het verzamelen zijn kwijt geraakt doordat de prijzen van de schoenen niet meer aantrekkelijk zijn. Ook bleek uit ditzelfde onderzoek dat de sneakerverzamelaars Nike en Adidas de schuld geven van deze grote veranderingen in de markt. Respondent Jeroen: “Ik vind dat zij inderdaad verantwoordelijk zijn, omdat zij uiteindelijk de hoeveelheid oplagen bedenken en hiermee zorgen voor de exclusiviteit. Uiteindelijk willen zij dat er wordt gepraat over hun merk en dat gebeurt door dit soort acties”. Slechts 37,8% vindt dat de resellers verantwoordelijk zijn voor de dure prijzen van schoenen.

 

Veel respondenten zijn niet blij met resellers door hoge prijzen en weinig kans op het bemachtigen van schoenen. Toch geeft 22,3% aan dat het door de resellers juist óók weer leuker is om exclusieve schoenen te bemachtigen. Door deze verstandshouding binnen de markt is de kans groot dat de resellers er voorlopig nog wel zullen zijn. Ondanks de hoge prijzen zijn 149 respondenten ervan overtuigd dat hun sneakerverzameling over tien jaar nóg groter zal zijn dan het nu is en zullen zij niet snel stoppen met verzamelen.

 

About Auteur

Administrator for this website
Bookmark the permalink.

Comments are closed.