Van onbewoond eiland naar escapisme paradijs met Animal Crossing

Wil je wel eens ontsnappen aan de echte wereld? In een game kun je al de stress van het dagelijks leven vergeten. Denk aan Animal Crossing; een spel waarbij je allerlei activiteiten moet doen om de hypotheek van je huis af te betalen. Dat klinkt tegenstrijdig, maar Nintendo weet er al jaren een winstgevend concept van te maken. Hoe heeft het succes van Animal Crossing zoveel kunnen stijgen?

 

Verslavingsfactor

In Animal Crossing: New Horizons kom je aan op een onbewoond eiland. Je wordt begroet door een wasbeerhond en zijn twee neefjes die je zullen helpen om dit eiland om te toveren tot een paradijs. Het is een real-time game, dat houdt in dat één uur in het spel gelijk staat aan één uur in de echte wereld. Volgens Berry Hermans, game developer bij Game Solutions Lab, draagt dit bij aan de ‘verslavingsfactor’ van het spel: ‘Op elk moment van de dag gebeurt er iets nieuws, wat ervoor zorgt dat je terug blijft komen.’

 

Even terug in de tijd

‘Dōbutsu no Mori’ (どうぶつの森), ookwel ‘Animal Forest’ genoemd in het Engels, is de naam van het allereerste spel in de Animal Crossing-serie. Het spel werd uitgebracht in Japan voor de Nintendo 64 DD. Dit ging niet van een leien dakje, want de game moest namelijk gebruik maken van een inwendige klok om de tijd in de echte wereld na te bootsen. Deze technische uitdaging zorgde ervoor dat het spel pas uitkwam toen de Nintendo 64 DD werd vervangen door de GameCube (Albiges, 2021).

Het spel werd datzelfde jaar nog uitgebracht voor de GameCube en kreeg een tweede kans om te slagen. Animal Forest bleek een succes; wereldwijd werden er meer dan twee miljoen exemplaren verkocht. Dit was een indrukwekkend aantal voor wat destijds een nieuw en ongebruikelijk spel was. Het vervolg Animal Crossing: Wild World (2005) voor de Nintendo DS bleek nog populairder met een verkoop van 11 miljoen exemplaren. In maart 2020 werd de meest recente editie uitgebracht; Animal Crossing: New Horizons. Deze editie voor de Nintendo Switch versloeg alle voorgaande delen met een verkoop van maar liefst 20.85 miljoen spellen in een jaar tijd (Nintendo Co., Ltd, 2021).

 

Geduld

‘Doordat het spel de tijd uit de echte wereld simuleert, voelt het spel ook als een soort eigen wereld. Het leven op het eiland gaat als het ware gewoon door als jij er niet bent,’ legt Hermans uit. Daarnaast vergt het spel veel geduld van jou als speler. Nieuwe gebouwen en verbouwingen doen er een dag over om klaar te zijn. Het zijn allemaal factoren die ervoor zorgen dat jij het spel iedere dag speelt.

Ook ontbreekt het spel aan een echt hoofddoel. ‘Daarmee verschilt het spel van andere Nintendo spellen zoals Super Mario, waarin je de prinses moet redden van Bowser. Het afbetalen van je huis is een doel, maar eigenlijk draait het spel hier helemaal niet om. Je kunt je eigen doelen invullen. Dat maakt het spel voor iedereen op een andere manier leuk.’

Escapisme in de pandemie

Escapisme wordt door Genootschap Onze Taal (2016) vertaald als ‘de neiging te vluchten’. Animal Crossing: New Horizons kwam uit toen Nederland voor het eerst in lockdown ging. Een timing die volgens Hermans niet beter had gekund: ‘Mensen konden niks meer. De horeca was dicht en er werd gevraagd om zoveel mogelijk thuis te blijven. Vanzelfsprekend stegen de verkopen van games en gameconsoles.’

Volgens ontwikkelingspsycholoog Verheijen (2021) is gamen de ultieme vorm van escapisme, omdat de gamer de hoofdrol van het verhaal heeft. Games kunnen voldoen aan de drie basisbehoeften: competentie, autonomie en relaties. In een game heb jij namelijk de controle over het verloop van het ‘verhaal’. In de echte wereld is dit niet altijd vanzelfsprekend.

 

Als geroepen

Hoewel het ontsnappen aan de werkelijkheid niet door elke psycholoog wordt gezien als iets gezonds, is het toch een manier om ervoor te zorgen dat de stress van het dagelijks leven even van je afglijdt. De reden dat Animal Crossing dit zo goed voor elkaar krijgt, komt neer op het feit dat het spel een rustig tempo kent, fantasierijk is en toevallig precies op het juiste moment de wereld in werd gebracht.

 

 

 

Bronnen:

Albiges, L. (2021, 14 april). The history of Animal Crossing: How the series evolved from an N64 oddity to a Nintendo Switch system seller. Gamesradar. https://www.gamesradar.com/the-history-of-animal-crossing/

Genootschap Onze Taal. (2016, 28 juni). Woordpost. https://onzetaal.nl/uploads/nieuwsbrieven/escapisme.html

Nintendo Co., Ltd. (2021, mei). Fiscal Year Ended March 2021 Financial Results Explanatory Material (Nr. 3). https://www.nintendo.co.jp/ir/pdf/2021/210506_3e.pdf

Sahadat, I. (2021, 17 januari). Even aan alles willen ontsnappen zit diep in de menselijke natuur. Wat kan escapisme ons brengen? de Volkskrant. https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/even-aan-alles-willen-ontsnappen-zit-diep-in-de-menselijke-natuur-wat-kan-escapisme-ons-brengen~bc07dc17/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

 

 

 

Bookmark the permalink.

Comments are closed.