De hysterica rondom Blond Amsterdam fans

Blond Amsterdam fans zijn hysterisch: “Er heerst een zware rivaliteit onder de fans”

35.000 euro aan Blond Amsterdam servies in je huis. Dat is normaal voor een gemiddelde Blond fan. Blond medewerker Siem Gilaard (50) stond versteld van de hysterica rondom Blond Amsterdam. Hoewel Blond Amsterdam staat voor het verspreiden van blijdschap en vrolijkheid, gaan fans graag de strijd met elkaar aan. “Als medewerker moet ik opletten met wat ik zeg of doe, omdat ik anders negativiteit over mij heen krijg en onbedoelde verdeeldheid creëer.”

Siem wist op haar allereerste werkdag niet wat haar overkwam. Er kwamen twee vrouwen de Blond winkel binnen die begonnen te gillen. Ze schrok, dacht dat er wat aan de hand was en rende naar ze toe. De vrouwen waren lyrisch over het feit dat ze in de winkel stonden en wisten niet wat hun overkwam. Ze hadden twee uur gereden om hier te komen. “Daar stond ik wel echt van te kijken. Fans halen heel veel waarde uit Blond Amsterdam”, vertelt Siem.

De Blond fan
De Blond Fan is een vrouw tussen de 20 en 50 jaar. “Het type vrouw dat graag naar de huishoudbeurs gaat om lekker rond te snuffelen”, vertelt Siem. Ze weten alle ins en outs van het bedrijf, de producten en de medewerkers, maar andersom is dit niet zo. Fans hebben een parasociale verhouding met het merk en gaan een eenzijdige relatie aan. Blond gaat langzamerhand een deel uitmaken van haar dagelijkse belevingswereld. Er ontstaat een quasi-vriendschap; een intimiteit die enkel van één kant komt. (Brandes, 2019) “Er was ooit een fan met een beperking die ervan droomde om langs te komen in ons roze paradijsje. Met tranen van geluk at zij onze regenboogtaart op. Ze was zo ontzettend gelukkig en dat was prachtig om te zien. Blond is zoveel meer dan alleen een merk. Het biedt mensen hoop, troost, geluk en blijdschap”, vertelt Siem.

Privacy
Fans zoeken door de eenzijdigheid verbinding en interactie met elkaar. Ze sluiten zich aan bij groepen op socialemediakanalen. (Traa, z.d.) Ze willen het liefst alles weten over het bedrijf, de producten en zoeken zelfs het personeel op. Fans zoeken maar al te graag informatie over werknemers op en delen dit in Facebookgroepen. Hoewel fans erkennen dat het ongewoon is om alle ins en outs te weten over een merk of idool, zet deze groep het om in iets positiefs. Ze zoeken contact met elkaar op en creëren hun eigen subcultuur. (Traa, z.d.) Siem vindt dit eng, vooral omdat ze slechts een verkoopmedewerker is die maar twee dagen per week werkt. “Ik zou het nog kunnen begrijpen als je alles wil weten over de eigenaren, maar het stalken van werknemers gaat echt te ver”, vertelt Siem.

Rivaliteit
Ze kwam erachter dat de sfeer onder fans niet altijd zo positief is als dat het lijkt. Er heerst een zware rivaliteit onder de fans. “Onlangs plaatsten twee fans in een Facebookgroep dat ik ze een coffee to go beker mee heb gegeven. Ze willen hiermee laten zien dat zij iets hebben gekregen wat andere niet hebben gekregen. Fans zien dit als een oneerlijke handeling en deze actie wordt omgezet in negativiteit en voedt de rivaliteit onder de fans”, vertelt Siem. Haar naam wordt gekoppeld aan acties en ze wordt zwart gemaakt online. “Het staat zwart op wit dat ik iemand een speciale behandeling heb gegeven. Je kan nooit een spontane actie ondernemen bij fans en dat is jammer. Als je die berichten over jezelf terug leest op Facebook, voelt dat niet goed. Het komt dan wel heel erg dichtbij en dat vind ik niet fijn”, vertelt Siem.

Verlangen
Fans ontwikkelen een bepaalde verlangen naar hetgeen waar ze fan van zijn. Dit wordt gevoed door twee oorzaken, namelijk door beloning en de persoonlijke ervaring. Allereerst dient het gevoel dat een fan krijgt van nieuwe producten of nieuwe weetjes als een beloning. Men krijgt er blijdschap en waardering van. Des te langer dit verlangen speelt, des te dieper een fan op zoek gaat naar nog meer hechting met het merk, andere fans en meer producten. Fans creëren een duurzame basis wat leidt tot continuïteit voor het merk. (Handstand, 2016)

Hoewel fans een duurzame basis creëren wat leidt tot continuïteit voor het merk, slaan sommige fans hierin door. Ze willen zo graag alles hebben wat het merk ook heeft en gaan hiervoor diep door het stof. Zo heeft Blond Amsterdam een aantal dingen laten maken die exclusief voor de winkel bedoeld zijn ter decoratie. In de wc hangen bijvoorbeeld zes borden die de eigenaren speciaal hebben getekend voor de winkel. Het komt regelmatig voor dat er een paar borden missen. Dit kost Blond Amsterdam veel geld. “Fan zijn is niet een excuus om dingen te stelen”, vertelt Siem.

Blond kamer
Fans leven écht voor Blond Amsterdam en hebben er alles voor over om hun huis om te toveren tot Blond huis. Zo ook Blond fan Kim Duiven (23). Zij heeft voor 35.000 euro aan Blond servies in haar zelfgemaakte Blond kamer staan. “Je moet maar eens op Marktplaats kijken voor de grap naar de bizarre prijzen die worden geboden. Dat is ongekend”, vertelt Siem. Benieuwd naar hoe Kim haar Blond kamer eruit ziet? Kijk dan hier naar de video: https://drive.google.com/file/d/1FaqH2ui6ZMpku6G1XsC3c9-6LxE4RTXa/view?usp=sharing

Niet zo gemakkelijk als dat het lijkt
“Blond fans zijn intens en hebben een bepaalde handleiding die je moet kennen”, vertelt Siem. Als verkoopmedewerker moet je oppassen voor de rivaliteit die er heerst onder de fans en dat maakt het werk uitdagend. Hoewel het voor iemand anders misschien op een simpele baan lijkt, is dat alles behalve waar. Je moet er echt voor gemaakt zijn om verkoopmedewerker bij Blond Amsterdam te zijn”, vertelt Siem.

——————————————————————————————————————————–

Van Blond Amsterdam sparen je hobby maken

Kim (23) heeft voor 35.000 euro aan Blond Amsterdam servies in haar zelfgemaakte Blond kamer staan. Ze is een trotse Blond fan en iedereen mag het weten. Benieuwd naar hoe haar Blond kamer eruit ziet?

view?usp=sharing

 

Bookmark the permalink.

Comments are closed.