Wat is de invloed van exclusieve merken op de modewereld?

Het verkrijgen van exclusiviteit: van Supreme tot Zeeman

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Supreme, Anti Social Social Club, Off-White en Yeezy. Deze designer streetwear merken zijn in de afgelopen paar jaar razend populair geworden. Nieuwe collecties zijn dan ook vaak binnen slechts enkele seconde helemaal uitverkocht. Items van deze merken zijn best prijzig waardoor je je af kunt vragen hoe deze merken het dan toch realiseren om zo snel van hun voorraad af te komen. Het geheim? Steengoede marketing en een schaarse voorraad. Deze exclusiviteit creëert een hype waardoor mensen ongeacht de prijs de items willen hebben om er vervolgens mee te pronken bij hun vrienden. Het lijkt op papier allemaal erg makkelijk. Maar kan ieder merk exclusiviteit verkrijgen en dus een hype creëren of is het voor slechts een handjevol merken weggelegd?

 

Ontstaan van exclusieve merken

Streetwear komt oorspronkelijk uit de hiphopcultuur van New York. De kledingstijl deed zijn intrede in de midden jaren ‘70 en haalde inspiratie uit de skate- en surfcultuur van Los Angeles. Merken als Adidas werden ontzettend populair. “De look bestond uit Kangol hoedjes, dikke gouden kettingen, je naam rond je nek en sneakers met dikke veters.” (Red Bull Music, 2018).

In de jaren ‘90 veranderde de kledingstijl. De twee welbekende rappers 2pac en Notorious B.I.G. zijn deze verandering begonnen door dure merkkleding te dragen. “Onder andere bandana’s en riemen van Versace en Louis Vuitton waren populair bij deze generatie rappers.” (Anna, 2019). Deze dure merken bleven populair en in de jaren ’00 raakten steeds meer mensen geïnteresseerd in high fashion. Om de exclusiviteit nog meer aan te wakkeren bij de mensen namen deze dure merken het idee van ‘capsule collecties’ over van de streetwear-bedrijven. Met capsule collecties realiseer je product schaarste door de kleine oplage. In de jaren daarna raakten high fashion en streetwear steeds meer met elkaar verwikkeld. Rond 2010 zijn ze zelfs met elkaar gaan samenwerken aan capsule collecties. (Stringfixer, z.d.).

 

Hoe hedendaags exclusiviteit behaalt wordt

Tegenwoordig hebben we nog steeds te maken met capsule collecties. Sterker nog, deze zijn niet meer weg te denken uit de hedendaagse maatschappij. Het liefst hebben we allemaal een uniek item die niemand anders heeft. Door de opkomst van het internet en social media is het voor merken makkelijker geworden om een hype te creëren. Wanneer een exclusief merk dan een capsule collectie uitbrengt, is het binnen no-time uitverkocht. Echter, het grootste deel van de kopers verkoopt het item ongedragen en met het prijskaartje eraan weer door. Dit wordt ook wel ‘reselling’ genoemd. De verkopers van de nu tweedehands ongedragen items maken enorme winsten met de doorverkoop. “Door de exclusiviteit van het merk, komen veel mensen tot het besluit producten door te verkopen. Op het internet vind je Supreme kleding die voor enorme bedragen worden doorverkocht. Waar een iconische trui vorig jaar in de winkel opnieuw werd uitgebracht voor 150 dollar, is deze nu op eBay te kopen voor 850 dollar.” (Drielen, 2017). Naast kleding verkoopt Supreme ook accessoires met hun logo. Denk hierbij aan tasjes, eetstokjes en zelfs een baksteen die nu voor 200 dollar te koop staat.

 

De knipoog van Zeeman

De prijs die je betaald voor een streetwear merk liggen nu hoger dan ooit. Zeeman vond dit belachelijk en is toen zijn eigen kledinglijn begonnen genaamd ‘skeer’. Hiermee wil het merk een statement maken naar de dure merken. Badslippers, hoodies en joggingbroeken in de kleuren blauw en geel met enkel en alleen het logo van de Zeeman waren binnen no-time tegen een redelijke prijs uitverkocht. Een sterke social media campagne en de inzet van influencers waren essentieel. “Zeeman wil laten zien dat ook een goedkoop merk een hype collectie kan maken”, zegt Kasper Figee die als teamleider van branding en campagnes bij Zeeman werkt. Ook Zeeman heeft exclusiviteit weten te behalen, hoewel dit niet de bedoeling was. Kasper gaat zijn verhaal verder: “We wisten niet of de collectie aan zou slaan. Daarom hadden we niet heel veel voorraad ingekocht. Het was helemaal niet de bedoeling om schaarste te creëren. We wilden er juist voor zorgen dat iedereen die een item wou, het ook kon kopen zonder dat het te veel geld kost.” De kopers van de skeer collectie van Zeeman zagen deze schaarste ook ontstaan. De vraag was groot en het aanbod klein. Doorverkopers maakten meestal enorme winsten met items van merken als Supreme. Nu maakten ze zelfs winst via marktplaats met de items van Zeeman.

 

Zeeman denkt nog meer collecties uit te brengen. Door de grote hoeveelheid fans blijft de vraag naar meer items bestaan. Al met al zijn capsule collecties en exclusieve merken niet meer weg te denken uit onze toekomst. De merken Supreme, Anti Social Social Club, Off-White, Yeezy en wellicht nu ook Zeeman zullen capsule collecties gebaseerd op trends blijven uitbrengen en de kopers zullen deze items voor enorme winsten blijven doorverkopen. Misschien moet ik zelf ook maar begin met ‘resellen’ van exclusieve items.

 

Wil je meer weten over reselling? Luister dan naar de onderstaande podcast.


Hoe reselling bijdraagt aan de exclusiviteit van een merk

 

Bookmark the permalink.

Comments are closed.