Slim of Sell-Out, Hoe kunstzinnig is commerciële muziek nog?

Daniel Meppelink is een multi-genre artiest, en frontman van de band: De Nachtelijke Escapades. Voor zijn afstuderen aan de HKU heeft hij een scriptie geschreven over het bestaan als streaming artiest. Hierin verklaart hij hoe massaproductie in de muziekindustrie werkt, en hoe de markt voor muziek nu in elkaar zit. In de onderstaande podcast spreek ik hem over zijn conclusies. En hoe hij deze heeft toegepast op zijn eigen carrière als commerciële streaming artiest.

(Artikel gaat verder onder de podcast.)

In de onderstaande interviews spreek ik twee artiesten over de bovenstaande podcast. Sanne Dammers en Mr Sid zijn allebei artiesten in de housemuziek wereld. Sanne is beginnend artiest. Sidney is een gevestigde naam, hij is door de website 1001tracklists in 2021 uitgeroepen tot de nummer 6 producer ter wereld. Een zeer prestigieuze titel. Ik ondervraag ze beiden over hoe zij omgaan met de onderwerpen die in de scriptie van Daniel Meppelink naar voren komen omgaan.

  1. Om maar met de deur in huis te vallen, heb jij het idee dat ‘de markt’ bepaalt wat voor muziek je maakt?

Mr Sid: “Ja zeker, want persoonlijk maak ik toch continue de muziek die op dat moment het meest populair is.”

Sanne Dammers: ”Niet perse, het is niet bepalend. Toch wil je het wel een beetje afstemmen op wat de mensen luisteren. Maar ik zou niet van genre veranderen.”

  1. Hou jij je veel bezig met hoeveel platen je in een jaar uitbrengt?

Mr Sid: “Absoluut, ik release elke 2-3 weken een track. En dit doe ik al jaren achter elkaar.”

Sanne Dammers: “Ik denk dat het wel belangrijk is om een keer in de twee maanden wat uit te brengen zodat mensen van je blijven horen. Toch is dit niet altijd realistisch voor alle artiesten.”

  1. Heb je wel eens het idee dat dit er veel of weinig zijn? Zou je hier verandering in willen brengen?

Mr Sid: “Ik heb zeker niet het idee dat dit er te weinig zijn. Het aantal releases wat ik er persoonlijk uitgooi op jaar basis is aan de hoge kant. Maar dit is in mijn opinie de enige manier om relevant te blijven. Continue van jezelf laten horen. Want anders verdrink je tussen alles releases die maar uitkomen.”

Sanne Dammers: “Ik heb altijd het idee dat ik te weinig doe, maar naast muziek heb ik het natuurlijk ook druk met andere dingen dus ik kan er niet full time aan zitten.”

  1. Kwaliteit of kwantiteit? En waarom eigenlijk?

Mr Sid: “Kwaliteit en kwantiteit, het wil niet zeggen dat als je veel tracks uitbrengt, de kwaliteit naar achter gaat. Als ik naar mijn eigen releases kijk is het kwaliteit en kwantiteit. Dit omdat mijn tracks toch altijd wel uitkomen via de ‘Major’ labels in de industrie. Die natuurlijk een kwalitatieve hoge maatstaaf hebben als het op de kwaliteit van hun producen aankomt. En ook omdat elke track die ik release. Standaard wordt opgepikt door veel artiesten. DJ Mag en andere bekende namen. Dit geeft dus erkenning aan mijn visie hierop.”

Sanne Dammers: “Kwaliteit, je moet toch zelf blij zijn met wat je maakt. Als je vaak liedjes uitbrengt waar je zelf niet 100 procent achter staat mis je toch wat voldoening.”

  1. Heb je het idee dat je een betere uitgangspositie hebt dan artiesten die op het tegenovergestelde focussen?

Mr Sid: “Ik denk zeker dat ik hierdoor een betere uitgangspositie heb. Je kan prima 4-6 tracks op jaar basis releasen op een major label. Maar dat is in deze tijd gewoon niet meer genoeg. Als je tussen die 4-6 nummers dus geen hit maakt zoals een ‘Animals’ dan ga je automatisch op tussen de rest van alles tracks. Mijn mening is dat je continue van jezelf moet laten horen. Consistentie is key.”

Sanne Dammers: “Ik denk wel dat kwaliteit je op de lange termijn meer succes kan opleveren, dat zeker. Je moet zelf natuurlijk eerst tevreden zijn met wat je uitbrengt dus daar ligt mijn prioriteit.”

6. Wat vind je van het concept van massaproductie in de kunstwereld?

Mr Sid: “Ik vind massaproductie helemaal prima, het hoort er nou eenmaal bij.”

Sanne Dammers: “Ik wist eigenlijk niet dat dit een ding was, ik vind het jammer. Zo gaat het meer om het geld dan om de kunst.”

  1. Stel, ‘de markt’ verandert compleet, er valt geen geld meer te verdienen met het genre waar jij je thuis voelt. Zou jij je aanpassen naar het genre dat op dat moment populair is om muziek te kunnen blijven maken?

Mr Sid: “Dit is een lastige vraag. Eerlijk gezegd heeft al deze jaren muziek maken in mijn genre nou niet echt een vetpot opgeleverd. Als ik het voor het geld had gedaan had ik nu wel trap en hiphop gemaakt. Maar ook al switch je in genre voor de verdiensten. Wil het niet zeggen dat je hier uiteindelijk je brood mee verdient. Het grappige is dat mijn verdienmodel niet zit in mijn eigen muziekproductie, publishing, of spotify streams. Hier spelen zoveel factoren aan mee. Waar ik voornamelijk de kost mee verdien is het werken voor anderen. Ghostproductie, co-productie, mix/masters.”

Sanne Dammers: “Ik zou het niet doen, ik heb genoeg ander talent in andere industrieen en ben best kieskeurig in wat ik leuk vind om te maken. Dan blijft het maar een hobby.”

Uit deze gesprekken blijkt dat ervaring & succes in de muziekindustrie een belangrijke factor zijn in de kunstzinnigheid & creativiteit van artiesten. Dit komt sterk overeen met de conclusie die uit de scriptie komt.

Bookmark the permalink.

Comments are closed.